Przegląd modelowania części
Kompleksowe parametryczne modelowanie części obejmuje:
Przemyślane szkicowanie
Większość elementów 3D zaczyna się od szkicu 2D. Dlatego środowisko szkicowania Alibre Design zostało tak stworzone, aby było intuicyjne, a narzędzia łatwe w użyciu, co pozwala oszczędzić mnóstwo czasu.
Operacje 3D
Efektem operacji jest geometria 3D. Wyciągnięcia, zaokrąglenia, wyciągnięcia obrotowe, wyciągnięcia po profilach i wiele innych tworzą zestaw narzędzi do modelowania.
Operacje na powierzchniach
Importuj modele powierzchni z innych aplikacji i konwertuj je na bryły, przycinaj za ich pomocą i nie tylko. Wspierane formaty, to m.in. .3dm, .3ds, .stl, .obj, .ply, .wrl.
Informacje zwrotne w czasie rzeczywistym
Każda operacja daje informację zwrotną 3D w czasie rzeczywistym, jeszcze przed jej akceptacją, dzięki czemu wcześniej wiesz jaki będzie rezultat i możesz od razu wykryć nieprawidłowość.
Oszczędność czasu
Ponowne wykorzystanie geometrii i zastosowanie symetrii dzięki operacji Lustro, Wzór i innym funkcjom, pozwoli znacznie zmniejszyć nakład pracy i ułatwi wprowadzanie zmian.
Funkcje produkcyjne
Podczas projektowania formy wtryskowej ważne jest ustalenie odpowiedniego pochylenia lic, w czym może pomóc operacja Pochylenie lica. Dzięki niej przygotujesz model w taki sposób, aby przedmiot z łatwością został uwolniony z formy. Natomiast wykorzystując narzędzie Cienkościenności, możesz usunąć większość materiału i zmniejszyć wagę przedmiotu.
Otwory i gwinty
Obszerne, wbudowane bazy otworów i gwintów zapewniają szybką ich implementację w projekcie, a dzięki wizualizacji łatwo zlokalizujesz ich występowanie. W dokumentacji 2D zarys gwintów jest tworzony automatycznie.
Operacje Boole’a
Wartości logiczne typu Suma, Różnica i Część wspólna zapewniają elastyczność modelowania w szerokim zastosowaniu, a zwłaszcza w tworzeniu form.
Wizualizacja
Dynamiczne przekroje, tekstury otworów i gwintów oraz wizualizacja środka masy to tylko niektóre z narzędzi, które ułatwiają projektowanie.
Analiza
Zbadaj geometrię modelu i zmierz prawie wszystko. Narzędzie Właściwości fizyczne dostarczają informacje o masie elementu, środku masy, momentach bezwładności, głównych osiach i nie tylko.
Recenzja
Przy współpracy bardzo ważny jest dobry przepływ informacji, dlatego tak ważną opcją są Znaczniki tekstowe i odnośniki wskazujące określone obszary, wymagające dalszej analizy lub rozważenia. Wprowadzone znaczniki znajdują się jako osobne elementy na drzewku projektu.
Oparte na danych
Wszystkie operacje w modelowaniu części są sterowane przez zdefiniowane parametry. Mogą to być parametry zdefiniowane w projekcie, parametry zewnętrzne, z którymi się łączysz, dane programu Excel, dane konfiguracyjne i inne. Niezależnie od rodzaju parametry przyspieszają pracę i ułatwiają modyfikacje modelu.
Szkicowanie
Szkice 2D i 3D są danymi wejściowymi dla większości operacji 3D i stanowią podstawę w modelowaniu części. Szkicowanie jest obszernie udokumentowane na innej stronie.
Podstawowe narzędzia 3D
Operacje 3D są rdzeniem wszystkich modeli 3D. Różne operacje wykonują różne modyfikacje modelu. Dodawanie lub odejmowanie materiału pozwoli stworzyć gotowy model.
Wyciagnięcie proste
Wyciąga szkic 2D we wskazanym kierunku, dodając po drodze materiał.
Wycięcie proste
Wyciąga szkic 2D we wskazanym kierunku, usuwając po drodze materiał.
Wyciągnięcie obrotowe
Obraca szkic 2D wokół osi, jednocześnie dodając materiał.
Wycięcie obrotowe
Obraca szkic 2D wokół osi, usuwając po drodze materiał.
Wyciągnięcie po ścieżce
Wyciąga szkic 2D wzdłuż ścieżki, jednocześnie dodając materiał.
Wycięcie po ścieżce
Wyciąga szkic 2D wzdłuż ścieżki, jednocześnie usuwając materiał.
Wyciągnięcie przez przekrój
Dodaje materiał z płynnymi przejściami między różnymi szkicami lub ścianami.
Wycięcie przez przekrój
Usuwa materiał z płynnymi przejściami między różnymi szkicami.
Wyciągnięcie po spirali
Dodaje materiał wzdłuż helisy z przekrojem szkicu.
Wycięcie po spirali
Usuwa materiał wzdłuż helisy z przekrojem szkicu.
Zaokrąglenie
Zaokrągla ostre narożniki krawędzi lub ścian ze stałym lub zmiennym promieniem.
Faza krawędzi
Zastępuje ostre krawędzie i narożniki nachyleniem pod symetrycznym lub asymetrycznym kątem (odległość – odległość lub kąt – odległość).
Pochylenie lica
Dodaje pochylenia powierzchni. Operacja jest szczególnie przydatna przy tworzeniu komponentów formowanych wtryskowo.
Cienkościenność
Wycina część poprzez usunięcie wybranych ścian i utworzenie cienkich ścian wzdłuż reszty części.
Otwór
Tworzy parametryczne otwory w wielu standardach z możliwością dostosowania ich pod gwintowanie. Gwintowane otwory w modelu 3D mogą być oznaczone za pomocą tekstury gwintu lub koloru. Istnieje także możliwość zapisywania do biblioteki własnych otworów.
Gwint zewnętrzny
Tworzy gwinty na powierzchniach walcowych i oznacza je na modelu 3D za pomocą odpowiedniej tekstury lub koloru.
Wzór liniowy
Tworzy szyk wielu elementów lub geometrii w jednym lub dwóch kierunkach, aby powielić elementy.
Kołowy wzór
Tworzy szyk wielu elementów lub geometrii wokół osi, aby powielić geometrię.
Lustro funkcji
Odbija jedną lub więcej operacji względem płaszczyzny odniesienia lub ścianę planarną.
Operacje Boole’a
Operacje Boole’a tj. Suma, Różnica i Część wspólna wykonują odpowiednie operacje logiczne między wieloma częściami. Narzędzie świetnie sprawdza się podczas projektowania form.
Edycja bezpośrednia
Narzędzie przypomina funkcjonalność modelowania swobodnego, gdzie wynik operacji uzyskuje się poprzez bezpośrednie chwycenie i przeciągnięcie danej ściany. Edycja bezpośrednia jest to zestaw funkcji umożliwiających bezpośrednią manipulację nie tylko powierzchniami modelu, ale też np. całymi gniazdami. Edycja bezpośrednia świetnie sprawdza się podczas modyfikowania importowanych części.
Przewagą edycji bezpośredniej nad modelowaniem swobodnym jest możliwość powrotu do każdej operacji i jej ponowna edycja, gdyż każda manipulacja zapisywana jest w historii drzewa projektu.
Usuń lico
Narzędzie pozwala usunąć zestaw ścian modelu. Umożliwia automatyczny wybór grup lic. Narzędzie doskonale nadaje się do usuwania zaokrągleń z importowanych plików przygotowywanych do obliczeń MES.
Kolor lica
Kolor lica, pozwala nadać kolor konkretnej powierzchni. Właściwość ta jest przenoszona do rysunków i plików STEP. Narzędzie to oprócz praktycznego zastosowania przy oznaczaniu modelu, pozwala na wstępne przygotowanie detalu do renderowania wielu materiałów w Keyshot.
Podglądy 3D w czasie rzeczywistym
Wynik każdej operacji jest widoczny jeszcze przed jej zatwierdzeniem. Podgląd w czasie rzeczywistym pozwala skróć cykl edycji, upewniając się, że wynik operacji jest prawidłowy za pierwszym razem.
Praca z powierzchniami
Importuj modele powierzchni z innych aplikacji, takich jak np. Rhino i używaj ich jako odniesień lub jako podstawy operacji modelowania np. podczas przycinania bryły.
Analiza i pomiar
Różne narzędzia analityczne umożliwiają badanie modelu 3D pod kątem jego właściwości fizycznych, takich jak środek masy lub objętość. Przyjrzyj się lepiej trudno widocznym obszarom geometrii lub twórz szkice przekrojów za pomocą różnych narzędzi widoku przekroju.
Sprawdzanie i oznaczenia
Ułatw cykl projektowy, dodając do modeli czerwone oznaczenia i tekst. Uaktywnienie czerwonych oznaczeń zmienia orientację modelu i eksponuje objaśnienia, co ułatwi lokalizację i poprawę nieprawidłowości w modelu.